Sebavedomie je dôležitou súčasťou osobného rozvoja a pôsobí ako základ pre úspešné a šťastné životné cesty. Pre deti je vytváranie zdravého sebavedomia kľúčové pre ich emocionálny a sociálny rozvoj. V blogu sa pozrieme na niekoľko tipov, ako môžeme podporiť zdravé sebavedomie a ponúkneme aktivity, ktoré rozvíjajú zdravé sebavedomie detí. Spomenieme aj negatívne prístupy rodičov, ktorým je dobré sa vyhnúť.
5 tipov ako budovať zdravé sebavedomie dieťaťa
1. Pozitívne potvrdenie
Pozitívne potvrdenie je základným stavebným kameňom pre vytváranie zdravého sebavedomia u detí.
Pozitívne povzbudenie a CHVÁLENIE DETÍ za ich úspechy, snahy a úsilie
môže pozitívne ovplyvniť ich vnímanie seba samých a ich schopnosť riešiť problémy a výzvy.
POVZBUDZOVANIE DIEŤAŤA MÁ BYŤ:
- autentické,
- konkrétne,
- zamerané na úsilie dieťaťa, nie len na výsledok.
To môže pomôcť deťom rozvíjať vnútornú motiváciu, sebavedomie a odhodlanie čeliť novým výzvam.
2. Podpora samostatnosti
Podpora samostatnosti je ďalším dôležitým faktorom v procese budovania zdravého sebavedomia u detí.
Ak rodič dáva dieťaťu príležitosť na samostatné rozhodovanie a riešenie problémov,
pomáha rozvíjať jeho sebavedomie, zodpovednosť a schopnosť samostatne fungovať.
AKO VIEME PODPORIŤ SAMOSTATNOSŤ DIEŤAŤA?
Poskytovať mu príležitosti na:
- učenie nových zručností,
- riešenie problémov,
- prevzatie zodpovednosti za svoje činy.
To môže pomôcť deťom dôverovať svojim schopnostiam a byť odhodlanými riešiť nové výzvy aj prekážky.
3. Vytváranie pozitívneho prostredia
Vytváranie pozitívneho a podporujúceho prostredia je kľúčové pre rozvoj zdravého sebavedomia u detí.
Skúsenosť ukazuje, že deti, ktoré majú pozitívne a podporujúce vzťahy s rodinou, priateľmi a učiteľmi,
majú tendenciu mať vyššie sebavedomie, lepšie emočné zdravie a lepšie výsledky v učení.
AKO VYTVÁRAŤ POZITÍVNE PROSTREDIE DIEŤAŤU?
- podpora dieťaťa,
- povzbudenie jeho úsilia,
- poskytovanie príležitostí na učenie a rozvoj,
- poskytnutie príležitostí na budovanie podporných vzťahov,
- rozvoj ich záujmov,
- podpora ich osobného rastu.
4. Rozvíjanie komunikačných zručností
Rozvíjanie komunikačných zručností je ďalším dôležitým faktorom v procese budovania zdravého sebavedomia u detí.
Výskum ukazuje, že deti, ktoré majú silné komunikačné zručnosti, majú tendenciu mať lepšie sociálne vzťahy,
lepšie emočné zdravie a vyššie sebavedomie.
AKO ROZVÍJAŤ KOMUNIKAČNÉ ZRUČNOSTI:
Odborníci odporúčajú, aby rodičia učili dieťa:
- ako efektívne vyjadrovať svoje myšlienky, pocity a potreby,
- ako počúvať a rešpektovať iné názory,
- ako vytvárať zdravé a pozitívne vzťahy s ostatnými.
- ako byť empatickým,
- ako vyjadrovať svoje pocity bez útoku alebo obrany,
- ako riešiť konflikty a problémy.
5. Podpora individuality
Podpora individuality je ďalším dôležitým faktorom v procese budovania zdravého sebavedomia u detí.
Deti, ktoré sú podporované v ich jedinečných vlastnostiach, talente a schopnostiach,
majú tendenciu mať lepšie sebavedomie, vyššiu úroveň šťastia a spokojnosti s životom.
AKO PODPOROVAŤ INDIVIDUALITU DIEŤAŤA:
- povzbudenie detí, aby boli autentickými,
- povzbudenie v ich záujmoch a záľubách,
- povzbudenie, aby rešpektovali rôznorodosť v sebe a v ostatných.
Takýto prístup pomáha deťom rozvíjať pozitívne vnímanie seba samých, rozvíjať ich jedinečné schopnosti, talenty a cítiť sa akceptovanými v ich rodine aj v škole.
8 negatívnych prístupov rodičov k deťom
Povedali sme si niečo o tom, ako budovať zdravé sebavedomie u detí.
Rodičom isto pomôže aj vedomosť, aké sú negatívne prístupy k deťom a ako môžu ovplyvniť zdravé sebavedomie a vývoj ich detí.
Poďme sa pozrieť na niektoré z nich:
1. Kritika:
Nadmerná kritika a negatívne hodnotenie môžu viesť k pocitom nedostatočnosti a neistoty u detí.
Kritizovanie detí za ich chyby a nedostatky, namiesto povzbudzovania a učenia z chýb, môže brániť ich sebavedomiu a sebaúcte.
2.Porovnávanie s inými:
Porovnávanie detí s inými deťmi, súrodencami alebo vrstovníkmi môže viesť k nezdravému súpereniu
a znižovaniu sebavedomia. Porovnávanie detí môže vytvárať tlak a pocit nedostatočnosti a neuspokojenia.
3. Nedostatok pozitívneho potvrdenia:
Nedostatok pozitívneho potvrdenia a povzbudenia môže viesť k pocitom nedostatočnosti a neistoty.
Taktiež môže brániť rozvoju sebavedomia a seba prijatia u detí.
4. Neposkytovanie príležitostí na samostatnosť:
Nedávanie detí príležitostí na samostatné rozhodovanie, riešenie problémov a zvládanie úloh
môže brániť ich osobnému a sebaovládaniu.
5. Nedostatok emocionálnej podpory:
Nedostatok emocionálnej podpory a pochopenia môže viesť k pocitom izolácie, osamelosti a nedostatku dôvery.
6. Nedostatok bezpečného prostredia:
Neposkytovanie bezpečného prostredia môže viesť k pocitom neistoty, strachu a obáv.
7. Nedostatok hraníc:
Nedostatok jasných hraníc môže viesť k neistote a zmätku u detí.
8. Povzbudzovanie k dokonalosti:
Povzbudzovanie detí k dosiahnutiu dokonalosti a perfekcionizmu môže viesť k nezdravému súpereniu
a strachu z chýb a neúspechov.
Rodičia majú kľúčovú úlohu v budovaní zdravého sebavedomia a seba prijatia u svojich detí.
Poskytovanie povzbudenia, podpory a bezpečného prostredia pomáha budovať zdravé sebavedomie u detí
a je veľkým vkladom do ich budúcnosti.
Osobná skúsenosť mamičky
Pre mňa je veľmi dôležité, aby moje dieťa počulo POVZBUDENIE vždy, keď niečo dobré urobí.
Vidím, aký to má naň dopad. Ak ho pochválim keď pekne spieva, začne mi stále hovoriť: „mamka počúvaj ma“,
lebo si je vedomé, že sa mi to páči. Rovnako ako každý dospelý rád počuje povzbudenie, tak aj dieťa.
ROZVÍJANIE SAMOSTATNOSTI je rovnako dôležitý pilier pre osobnostný rozvoj dieťaťa.
Keďže máme len 4 ročné dieťa, vedieme ho k samostatnosti primerane jeho veku (vedieť sa najesť, obliecť…). Často sme sa stretli s tým, že naše dieťa nechcelo byť samostatne, keďže sme tu činnosť dlho robili len my, rodičia.
Keď zistilo, že to dokáže aj samé, videli sme radosť v jeho očiach.
A aj keď sa niečo nepodarí, napr. pri pečeni koláča, keď rozlialo mlieko lebo sa netrafilo do pohára, alebo pri sypaní múky,
keď sme mali v kuchyni snehový závej, netreba za to dieťa trestať v podobe kriku alebo hnevu.
Naopak, tešíme sa z každého jeho pokroku:) Hnevom a krikom by sme ho len zablokovali na ceste k samostatnosti.
V našej rodine sa snažíme VYTVÁRAŤ POKOJNÚ ATMOSFÉRU keďže vieme, že je to veľmi dôležité.
Vidím to aj na dieťati. Ak sú vzťahy v rodine, medzi rodičmi, súrodencami pokojné a harmonické, prenáša sa to aj na dieťa
– je šťastne keď cíti zázemie a bezpečie.
Naše dieťa je ešte v malom veku, ale vedelo rozprávať na dobrej úrovni už ako 1-ročné.
Občas sa má ľudia pýtali ako je možné, že tak malé dieťa pekne rozpráva. Možno je to geneticky, ale najdôležitejšie je rozprávať sa a odpovedať keď sa dieťa pýta. Hoc sme veľakrát unavení z otázok na ktoré niekedy ani nevieme nájsť odpoveď😊
Vieme však, že je to nevyhnutne pre rozvíjanie reči nášho dieťaťa. Zároveň sa snažíme AKTÍVNE POČÚVAŤ,
aj keď je naše dieťa malé a veci ktoré hovorí sú „nepodstatné.“
Aktívnym počúvaním mu ukazujeme, že nás zaujíma čo prežíva, a že je rovnako dôležité, ako ktokoľvek iný.
Snažíme sa podporovať a povzbudzovať naše dieťa ak vidíme, že má v niečom talent.
Sama vidím, aký veľký zmysel má povzbudenie, pochvala a motivácia. Veď sami na sebe môžeme vidieť, aký dopad má na nás demotivácia, alebo SLOVÁ, KTORÉ SÚ ZNIČUJÚCE.
Ak by niekto rád maľoval, ale učiteľ, rodič, kamarát by mu neustále hovoril, aké je to otrasné,
je veľký predpoklad, že s maľovaním prestane. Koľko umelcov by mohlo byť, ak by ich niekto nezastavil svojím negatívnym postojom… Ak vidíme v niekom nejaký potenciál (schopnosť spievať, hrať, tancovať a pod.), nebojme sa ho povzbudiť.
Slová povzbudenia majú veľkú moc 🙂
Pútavá knižka pri čítaní ktorej nájdeš nielen relax, ale aj nápady, ako sa dá budovať zdravé sebavedomie u detí.
Klikni TU a objednaj si knižku “ Denník starostlivej matky.“